کد مطلب:153786 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:126

محرم ماه عزا است
1- ابراهیم بن أبی محمود از حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا علیه السلام روایت می كند كه فرمود: ان المحرم شهر كان أهل الجاهلیة یحرمون فیه القتال فاستحلت فیه دماؤنا و هتكت فیه حرمتنا و سبی فیه دزارینا و نساؤنا و اضرمت النیران فی مضاربنا و انتهب ما فیها من ثقلنا و لم ترع لرسول الله حرمة فی أمرنا.

امام رضا فرمود: «محرم ماهی است كه اعراب زمان جاهلیت آن را محترم شمرده و


جنگ و كشتار را در آن ماه حرام می دانستند ولی مسلمان نماها در این ماه خون ما را حلال شمردند و ریختند و هتك حرمت ما نمودند و زنان و كودكان ما را در این ماه اسیر كردند و آتش به خیمه های ما زدند و اموال ما را غارت نمودند و احترام رسول خدا را در حق ما رعایت نكردند همانا روز عاشورای حسینی پلكهای چشم ما را (از شدت گریه) مجروح و سرشك ما را چون سیل روان ساخت، عزیزان ما را در سرزمین محنت و بلا خوار و ذلیل كرد، همانا غم و اندوه ما تا قیامت ادامه دارد.

پس بر حسین گریه كنندگان بگریند كه گریه بر او گناهان بزرگ را محو می كند.

سپس فرمود: چون ماه محرم فرامی رسید، كسی پدرم را خندان نمی دید و این وضع ادامه داشت تا روز عاشورا، در این روز پدرم را اندوه و حزن و مصیبت فرامی گرفت و می گریست و می گفت: در چنین روزی حسین را كه درود خدا بر او باد، كشتند.

2- حسن بن فضال از امام رضا علیه السلام روایت می كند كه فرمود: هر كس از سعی و تلاش برای تهیه و تأمین حوائج و نیازمندی خود در روز عاشورا خودداری نماید خدا حوائج دنیا و آخرت او را برآورده سازد و كسی كه روز عاشورا را روز بركت نام نهد و چیزی را در این روز ذخیره منزل خود سازد خدا بركت را از آن بردارد و در روز قیامت او را با یزید و عبیدالله بن زیاد و عمر بن سعد كه لعنت خدا بر آن ها باد محشور گرداند و آن ها را در طبقات پائین دوزخ جای دهد. [1] .


[1] بحار ج 44 / ص 283.